Glas uit het Beierse Woud


Laten we beginnen met het Joska Glasparadies Bodenmais. Dit ligt aan de buitenrand van Bodenmais. Het is niet zomaar een winkeltje met glas maar echt een paradijs voor mensen die van glazen spulletjes houden. Je kan er zomaar een hele dag zoet zijn want ze hebben nog veel meer. Je kan zelf glas blazen of kijken naar de glasblazer. Je kan je kapotte glazen object laten repareren in de "Glasklinik". Er is een "Biergarten", een café, een restaurant en een park met enorme glazen kunstobjecten. Verder nog een Villeroy & Boch winkel met servies en bestek,een winkeltje met o.a. kruiden, Schnapps en souvenirs. Er is een grote tuinafdeling waar van alles te koop is, dus ook dingen die niet van glas zijn. Aan de kinderen is ook gedacht. Er is een heus kinderland.
In de winkels verkopen ze handgeblazen unieke objecten (Unikäte)  maar ook gewoon gebruiksglas. Verder nog veel meer mooi deco-materiaal. Er is zelfs een kerstafdeling die het hele jaar geopend is. Behalve glas kopen, kun je het ook laten graveren. Je naam op een glas of bierpul kost een euro. Wil je er een tekst op dan betaal je 0,18 euro per letter. Ik kan je uit ervaring zeggen dat de graveur het druk heeft. We hebben best een poosje in de rij staan wachten.
Joska staat ook bekend om de glazen prijsbokalen die ze maken. Als je een acteur of sporter met een glazen bokaal ziet, is die heel vaak door Joska gemaakt.
Niet alleen toeristen komen naar Joska maar ook de "Einheimischen" zelf komen er. Je ziet in het Beierse Woud in iedere tuin allerlei glasdeco staan en hangen en als ze nieuwe glazen nodig hebben gaan ze niet naar de Hema of Blokker maar naar Joska óf naar Das Glasdorf Weinfurtner in Arnbruck. Dat is ook een groot glasparadijs op ongeveer een kwartiertje autorijden van Bodenmais. Weinfurtner heeft buiten een enorme hoeveelheid glasdecoratie ook een grote kerstwinkel die het hele jaar geopend is.
Verder zijn er in het Beierse Woud nog veel kleine winkeltjes waar glas verkocht word en in Zwiesel, ook op een kwartiertje rijden van Bodenmais, zit natuurlijk de fabriek van Schott. Deze laatste is  hier in Nederland wel wat meer bekend. Schott maakt voornamelijk luxe gebruiksglas.

Zo dan nu maar een paar plaatjes!


Ik was moe en midden in de winkel nodigde een zachte bank mij uit om even lekker te gaan zitten. Terwijl ik aan het uitrusten was, maakte ik deze foto. Je ziet dat ze behalve glas ook veel andere artikelen verkopen.


Ze verkopen ook nog steeds prachtige kroonluchters. Helaas geen Tiffany lampen meer. Daar heb ik er in het verleden heel wat van meegesleept naar huis.


Deze bollen kunnen binnen als verlichting dienen. Je kunt er een voet met fitting bij kiezen want er zijn namelijk verschillende varianten. Je ziet de bollen ook in veel Beierse tuinen. Ze staan dan op een metalen steel. Ook die kan je los kopen in verschillende maten. De bollen zijn vorstvrij dus ze kunnen in de winter ook buiten blijven staan. Ze hebben naast de bollen en andere vormen ook dierfiguren en bloemen van glas die je op zo'n steel of lampenvoet kan plaatsen.
Bol met houten voet.
Bol met aluminium voet. Je hebt ook nog een glazen voet. Je kunt verder nog kiezen tussen een gewone (kleine) fitting en een voet met led verlichting.

Deze vazen vond ik erg mooi. Ik houd ze niet allebei zelf. Eentje heb ik voor mijn moeder meegenomen.
Aan alle rommel die achter de vazen ligt, zie je wel dat we het niet alleen bij die vazen hebben gelaten.
  
Tja...en dan staan deze schaaltjes er natuurlijk ook wel erg leuk bij.
  
Dit vond ik heel bijzonder maar iets te overdadig voor mij.
  
Deze ballen kun je zowel binnen als buiten ophangen. Buiten hangen ze aan een steel met een haak maar ik hang ze binnen aan een satijnen lint. Ik heb al leuke plekjes in gedachten.
  
  
Bijzondere glazen paaseieren!

Deze klokjes staan nu mooi in mijn tuin. Heel handig dat ze ook in de winter buiten kunnen blijven.
Zelf heb ik een eenvoudige metaalkleurige steel gekozen maar ze hadden ook goudkleurig en zelfs met gekleurde coatings. Die van mij zijn niet zo heel groot.
 Ook in de glazen tuindeco hebben ze veel keuze aan vormen, dierfiguren en bloemen en alles in vele maten.


Luxe gebruiksglas hebben ze natuurlijk ook bij Joska. Je had hier een hele serie van. Van longdrink glas tot champagne flute. Die prijs die je erbij ziet staan, is per stuk. Een Stamper is een Schnaps glaasje. Schnaps is een sterk alcoholische drank met ten minste 32% vol. vaak gemaakt van vruchten. 

Typisch voor het Beierse Woud. De glazen snuiftabaksflesjes. 

  
Deze vond ik erg mooi en staat nu bij mij thuis.

.....en deze bij mijn moeder.
  
Voor kinderen hebben ze ook leuke dingen. Gelukkig ben ik nog een beetje kind gebleven en ik kon het niet laten om toch wat kleine glazen figuurtjes mee te nemen. Ze staan zo leuk op een spiegeltje. Die verkopen ze trouwens ook in meerdere maten. De glazen figuren zijn er ook van groot tot klein. 
  
Kikkertjes op een blad  

.....en kikkers zonder blad
Zo leuk!

Het paddenstoeltje is van Weinfurtner en het uiltje hoort eigenlijk aan een kettinkje.
Disney glazen.
Misschien niet zo bijzonder maar het was wel super gaaf dat je ze kon laten graveren.
Je had behalve Minnie ook nog Frozen en Cars. Eigenlijk voor kinderen maar ja...dat kind in mij...

Verder waren er genoeg opties voor volwassenen en niet Disney Fans. Moderne en klassieke glazen, bierglazen, bierpullen en ga zo maar door. Je kon het zo gek niet bedenken of je kon het laten graveren.
Zoals ik al eerder aanhaalde.
Ze verkopen ook deco materialen die niet van glas zijn.

Deze leuke paddenstoel heb ik bij Weinfurtner gekocht. Kan voor binnen maar ik zet die in de tuin.


En deze raamhanger komt ook bij Weinfurtner vandaan.


Hieronder nog wat plaatjes van andere glaswinkels.


Poschinger in Frauenau.

Een sfeervol ingerichte winkel met zeer luxe artikelen.



Schmid in Lindberg.

Nu een winkel met alléén nog zeer luxe moderne artikelen. 

Het prijskaartje.

Uilen zijn erg in de mode momenteel want bijna elke glaswinkel verkoopt ze.

Dit vaasje vond ik nog ergens helemaal achterin de winkel en heb ik maar mee naar huis genomen. Vroeger hadden ze heel veel van dit soort vaasjes in verschillende maten, vormen en kleuren. Vroeger was Schmid mijn favoriete luxe winkel en mijn huis staat ook aardig vol met hun spulletjes.


Het nieuwe tabaksflesje naast een paar van mijn (inmiddels vintage) vaasjes van Schmid.


Dit antiek-look vaasje vond ik nog ergens in een klein winkeltje in de uitverkoop.
Ik hou er van!


Tja......En dit moest dus allemaal mee naar huis.

Portemonnee helemaal leeg....auto helemaal vol!

De kerstspulletjes bewaar ik nog even voor een later blog!














































Reacties

Populaire posts van deze blog

Schloss Tarasp in Zwitserland

Kerstshow bij Tuincentrum de Driesprong in Zoetermeer